TesenPTHälsa&Livsstilscoach

Stroke Styrka Saknad
Att vara anhörig till någon som haft stroke. 
Min man fick en stor stroke för ca 1,5 år sedan. Han hade tur var i god fysik och kroppsligt har det inte blivit några funktionsnedsättningar. Men innuti finns ärren kvar, och en bestående huvudvärk som han nästa gör vad som helst för att få bort. 

Självklart har jag läst på! Men brochyrer o tips om böcker man fick första tiden, orkades bara till en viss del. Ni behöver alla i familjen gå och prata med någon.... fick många förslag och telefon nr i handen. Men när man är drabbad och även anhöriga orkar man många gånger inte ta tag i den biten. Utan kopplar upp kroppen på överlevnad och sätter självklart barnen först. 

Barnen slåss man för, och kopplade in kurator på skolan. Men oftast stannar de av och det vart nog bara ett samtal för dem. 
Men vi är en väldigt öppen och orädd familj som pratar hemma mycket om allt möjligt. Genom mina egna erfarenheter som ung går det inte att dölja för barn. Ren vit ärlighet är det bästa. 

Som utbildad hälsocoach så säger jag såhär. 
Sjukvården bör se över anhörigstöd och det i överlag. 
Som min mor brukar säga...
"Man ska vara frisk för att orka vara sjuk" och ta sig fram inom vården.

Överlevnad styrka och saknad
Stark ja! det vet jag att jag är. Men ofta är de dem som varit stark för länge som också drabbas av utbrändhet, stroke och sjukdomar i överlag bryter ut av långvarigt stresspåslag både mentalt och fysiskt. Det är vår bakgrund ,våra omständigheter som påverkar om vilka vi är och blir. 
Överlever gör jag och känner mig stark trots allt i min ryggsäck. 
Men den omedvetna rädslan finns varje sekund hos mig och barnen. Nu pratar han konstigt igen pappa! Han är så trött och konstig. Och du mamma är ju mest bara arg på honom.
Ja, jag saknar mannen jag levt med i 25år och gifte mig med. Energin och livsglädjen är borta. 
Ja, jag blir frustrerad.....
Vi båda bör nog börja acceptera sjukdomen som medföljde. 
Hjärntrötthet eller mental trötthet (fatigue) innebär att den mentala energin snabbt tar slut vid olika typer av vardagliga aktiviteter.
Hjärntrötthet är vanligt bland personer med afasi. Det visar sig genom att personen som är hjärntrött har svårt att behålla uppmärksamhet och koncentration. Det påverkar relationer, arbete, studier och vardag på ett negativt sätt.
Vanliga symptom
Typiska tecken på hjärntrötthet är:
• snabb förlust av mental energi
• att det krävs lång återhämtning
• koncentrations/uppmärksamhetsproblem
• hjärntröttheten varierar
Orken tar snabbt slut

Hjärntrötthet syns inte. En person kan vara fullt engagerad i en aktivitet för att i nästa stund vara helt utan energi. 
Det gör att omgivningen ofta har svårt att förstå sig på vad hjärntrötthet innebär. Det går exempelvis inte att "skärpa sig" för att orka lite till.
Tröttheten fungerar på olika sätt hos olika personer. En del kan få mer ork genom att vila och sedan återuppta aktiviteten. För andra är orken definitivt slut för dagen när den mentala tröttheten sätter in.
Vad kan hjälpa vid hjärntrötthet?
Att lära sig hantera hjärntrötthet handlar om att vara energismart och se till att hushålla med den energi en person har.
• Förlägg viktiga möten till den tid på dagen när du har mest ork. Vila gärna innan mötet.
• Träffa få personer åt gången.
• Handla vid tidpunkter då få är ute i affärer. Handla gärna via internet.
• Ät regelbundet och se till att din kost är väl sammansatt.
• Planera ditt resande så att det blir så lugnt som möjligt.
• Ersätt läsande med lyssnande, exempelvis talböcker eller användning av talsyntes för att läsa webbsidor och dokument.
• Organisera din dag och din vecka så att det blir lugnare. Var noga med att lägga in tid för vila. Bra dagsrutiner hjälper till att skapa struktur. Gör en lista över vad som ska göras under dagen och stryk det som har gjorts. Prioritera dina aktiviteter. Lär dig säga nej.
• Hitta aktiviteter som ger dig hjärnvila, exempelvis skogspromenader i ensamhet eller att sitta vid en sjö.
• Använd hjälpmedel som almanacka, anteckningsbok eller mobiltelefon för att komma ihåg aktiviteter. Hörselskydd och öronproppar kan begränsa störande ljud. Solglasögon och svarta persienner kan avskärma starkt ljus. Gåstavar ger den som har dålig balans ett bra stöd.
Medicin, meditation och mindfulness
Det forskas på hjärntrötthet. Flera testar nu olika mediciner för att minska hjärntrötthet. Meditation och mindfulness har visat sig ha viss positiv effekt på hjärntrötthet, i alla fall under den period det utövas.
Fakta om hjärntrötthet är från boken "När hjärnan inte orkar".Om hjärntrötthet" (2014, Recito förlag) av Birgitta Johansson fil dr och specialist i neuropsykologi och Lars Rönnbäck professor och överläkare i neurologi

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress