Therese S Törnberg - Keep it simple

2017-07-09
13:06:00

Glöm inte bort att stretcha och träna nacken! Den som håller upp ditt vackra huvud.

Att bara ge sig själv den lilla stunden!

”Keep it simple”

Andas och känn efter i kroppen här och NU.

https://www.youtube.com/  Therese PT Hälsa & Livsstils Coach

Det är många faktorer som spelar in vid spänningshuvudvärk, egentligen all slags värk i kroppen.

Många kroppsliga fysiska sjukdomar bryts ut av omedveten psykisk påverkan, då dessa efter långvariga.

Stress och dess påverkan

Mentalt Psykiskt och kanske Fysiskt med felbelastning i träning.

Många saker spelar in...kost. Har du druckit vatten är ständiga frågan.

Sovit dåligt. Mycket har hänt i arbetslivet eller privat. Kanske du flytt från ett krig.

Eller någon nära som gått bort. Relationsproblem... många saker spelar in i livspusslet för välmående och balansen! Som det hektiskt skrivs om i media. Men vad är balans? Alla är vi olika både kroppsligt fysiskt och mentalt psykiskt.

Det är många faktorer som spelar in på välmående och ibland kanske man omedvetet rullar på i livet och plötsligt uppstår magproblem och ryggont.

- Ge mig medicin nu! så jag blir bra.

- Massage och låt mig sova....

- Det är nog kosten! stoppar i mig vitaminer och kör en diet! så blir det bra.

Hälsostress ett vanligt problem

Känner du dig stressad över att du inte motionerar tillräckligt mycket eller äter tillräckligt sunt? Då är du inte ensam. En undersökning visar att hela 40 procent av svenskarna känner sig hälsostressade.

Diskussioner om träning och dieter är vanliga i fikapausen på jobbet och i statusuppdateringar på sociala medier. Peppande tycker en del och stressande tycker andra. Hela 40 procent av svenskarna i åldern 15-79 år känner sig stressade över att deras livsstil inte är tillräckligt hälsosam.

Psykisk hälsa

”En frisk själ.” Den psykiska hälsan kännetecknas av vår förmåga att tänka klart och sammanhängande.

Fysisk hälsa

”En frisk kropp.” Den fysiska hälsan påverkas av många faktorer, som motion, kost, alkohol- och tobaksbruk.

Hälsa är mer än frånvaro av sjukdom.

Upplevelsen av hälsa är individuell.

Andas! brukar vänner säga till mig. Och lite har de rätt, men ofta “genom sig själv känner man andra”

Jag brukar se att de själva har bekymmer med att själva “andas” på andra pusselbitar.

Men genom lärdom erfarrenhet så är kroppen en helhet och andningen är central för självläkningen eftersom den påverkar nästan alla andra funktioner i kroppen.

Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen mot avslappning. Djupandning innebär att du andas med buken och tar långsamma och avslappnande andetag som underlättar kroppens avspänning.

Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, och det förändrar även hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta.

Exempel på praktisk användning av djupandning är t ex inför tandläkarbesök och läkarbesök, då du vill motverka smärta och spänningar i kroppen.

Vid djupandning ökar lungvolymen till det maximala och då kan också slemhinnan i lungans små lungsäckar rengöras. Vid träning och fysisk aktivitet är det andningen som avgör för full effekt i rörelsen.

 

"Det är de små sakerna som avgör, inte de stora".

"Keep it simple"

Kram Tesen

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: