TesenPTHälsa&Livsstilscoach

Motionera mera! Vardagsmotion! Du är själv förändringen♡
Visste du att 30 minuter vardagsmotion är det vi behöver för att få en hälsofrämjande effekt.

Visste du att regelbunden vardagsmotion ökar syreupptagningen och förbättrar sömnen.
Fysisk aktivitet förebygger både fysisk och psykisk ohälsa Men hur ska man hinna motionera?!  Jobbet, skolan tar ju all min tid!
Lyckas du inte gå ner i vikt? Ryggproblem som många gånger beror på övervikt, tung mage och obalans i kroppen.
Det här kan vara felet!
Det finns en viktig faktor utöver hälsosam mat och regelbunden träning som många glömmer bort.
Du presterar bra på jobbet, lagar god och hälsosam mat och går på gruppträning tre gånger i veckan. Men trots att du tycks göra allt rätt står siffrorna på vågen still. Förklaringen kan vara stress.
Jag är rädd för att det här är en ökande trend. Kraven är för många och för hårda, vilket gör att många ger upp på vägen.
Stress påverkar vår ämnesomsättning negativt och kan göra att vår fettförbränning stannar av. Många som lider av stress känner prestationskrav både från arbetet, kring mat och motion, samt det sociala livet.
Motionera enkelt och vardagsmotionera mera!
Ha inte för stora krav på dig själv och gå inte ut för hårt.
Gå ner i vikt långsamt – hårddieter med snabba resultat kan verka lockande, men håller ofta inte i längden. Se till att börja med något som du trivs med och vill fortsätta göra.
Ta små steg – du behöver inte göra alla förändringar på en och samma gång.
"Det är bara hälften av Sveriges befolkning som rör på sig tillräckligt. "Detta enligt en undersökning som gjorts av Statistiska centralbyrån."
Ett sätt att få upp pulsen regelbundet, utan att slå knut på sig själv, är att vardagsmotionera.
Regelbunden vardagsmotion:
  • Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Ökar syreupptagningen.
  • Ökar förbränningen.
  • Förbättrar sömnen.
  • Sänker blodtrycket.
  • Ökar blodcirkulationen.
  • Förbättrar konditionen.
Tips på hur du kan få in vardagsmotionen i ditt liv:
- Cykla/promenera till skolan/jobbet
- Kliv av bussen några hållplatser innan din hållplats och gå de sista metrarna/kilometrarna.
- Träffa dina vänner på en promenad istället för över en fika.
- Städa! Visste du att storstäda en normalstor fyrarummare motsvarar ett medelpass på Friskis och Svettis?
- Sätt timern på 30 minuter när du sitter framför datorn. När den ringer måste du ta en minipromenad på 5 minuter.
- Skotta snö, klippa gräset och rafsa löv är bra för konditionen.
- Spela fotboll eller lek kull med grannbarnen.
- Ta trapporna istället för hissen. Se det som en möjlighet att stärka benmusklerna och hjärtat.
- Promenera till affären istället för att ta bilen.
- Gör tv-gympa! Medelsvensken tittar ungefär två timmar på tv varje dag, kombinera tittandet med enklare träning.
#vardagsmotion#fysiskaktivitetpårecept#
#promeneramera#cykla#träning#
#träningsglädje#ptsomyrke#
#functionaltraining#training#fitness#
#styrka#strength#optimalkropp#
#movement#rörelse#bodybalance#flow#
#keepitsimple#keepithonest#keepityou#
#tesenpthalsalivsstilscoach#doityourway#
#måbra#hälsa#livskvalitet#
Kram Tesen ♡

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress