TesenPTHälsa&Livsstilscoach

Nypon & Gurkmeja
Nypon & Gurkmeja påverkan hos leder artros och antiinflammatoriskt.
Håll det enkelt, strö över på filen, yoghurten eller i din smoothie. Du kan tom röra i ditt Te eller kaffe.
Nypon innehåller mer C-vitamin än några andra frukter och bär.
Nypon är proppfull med C-vitamin och antioxidanter! Nypon inte bara en superfrukt för lederna. Nyponen håller dig friskare och piggare, samt kan till och med påverka delningen av cancerceller.
Nyponpulver ökar ditt välbefinnande och ger hud, bindväv, leder samt ligament näring och energi. Det är helt naturligt och utan några onödiga tillsatser.
Nypon hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet. Nyponen har ett naturligt innehåll av antioxidanten C-vitamin som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. C-vitamin bidrar även till normal kollagenbildning som har betydelse för broskets normala funktion.
1 msk helnyponpulver motsvarar en hel bunke med färska nypon. Det innehåller 60 gånger mer C-vitamin än citrusfrukter samt antioxidanter och livsviktiga mineraler som järn, kalcium, kalium och magnesium.
Tips på hur man kan förstärka nyponets goda effekt
Man kan ex tillsätta gurkmeja i nyponpulvret, när man vill indra vid ledvärk och inflammationer, eftersom att gurkmeja verkar antiinflammatoriskt. Även vallört, som ökar ledvätskan och detta stimulerar cellsäckarna runtomkring ledkapslarna.
Nyponpulver för leder och artros
Nypon sägs även lindra ledvärk och det är galaktolipiden GOPO, ett ämne som finns i nypon som har en antiinflammatorisk verkan som hjälper till att lindra värken. GOPO består utav fettsyror och sockerarter Lokalt så verkar nyponpulvret så att de vita blod kropparna inte kan rusa lika fort till inflammationen och därmed så minskar svullnaden och värken. Detta gör så att man blir rörligare och får mindre värk.
Olika studier har visat att man med ett dagligt intag av nyponpulver minskar ledvärk som t.ex. artros och artrit. Och forskarna tror att nyponpulvret verkar lokalt genom att minska de vita blodkropparnas väg mot inflammationen. När blodkropparna rör sig långsammare så minskar även smärtan och svullnaden och lederna blir då rörligare.
Dessutom passar nyponet oss nordbor som ett vitalrikt ämnestillskott då det ingår i vår nordiska flora.
Gurkmeja har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. Den fungerar dessutom som en kraftig antioxidant så den är bra för immunförsvaret. Rekommendationen en matsked per dag.
*En av örtens främsta förespråkare är hälsoprofilen Sanna Ehdin Anandala.
Gurkmejans effekt är lika stark som – eller till och med starkare än – antiinflammatorisk medicin, säger hon till Kurera.
Tips! När ni gör potatis och grönsaker i ugnen; krydda med gurkmeja.
#näringsrikmat
#hållbarlivsstil
#keepitsimple
#keepithonest
#keepityou
#måbra
#hälsa
#livskvalitet 
#homeswethome
#tesenpthalsalivsstilscoach





Vår mitt den inre cylindern som samverkar:
Vår mitt den inre cylindern som samverkar:
bäckenbottenmusklerna
magen
ryggen
diafragma
Det handlar inte om en enda muskel eller "sexpack", och har aldrig gjort det. Allt sitter ihop i kroppen och samverkar och det är det här samarbetet man bör återskapa.
För någon vecka sedan körde jag omkull på cykel, och mina organ klarade sig fint, då de befarade mjälten och gjorde kontrast röntgen. Men blödningar i muskler gör ont ännu, och bra att dessa ändå tog trycket från styret. Men snittad som jag är två gånger vid mina förlossningar så blir det samma upplevelse, och musklerna har kopplats ur, samt sårvätska och svullnad i snitt och livmoder.
Då kroppen är finurlig och försöker läka genom att nerver söker upp varandra, så förflyttas även blödningen nedåt i kroppen. 
Intressant att allt sitter ihop, och från raka buk musklerna ner i ljumsken har blödningen gått, och nu insida samt baksida lår smärtar. Kan även känna hur knät blir påverkat på insida.
Helt fantastisk hur kroppen sitter ihop och jobbar som en helhet. Jag lär av att göra...
Mitt uttryck brukar vara! "learning by doing" men men alla saker ska man inte testa! Försöker jag förklara för mina två söner, som är ganska orädda av sig.
Skynda långsamt säger jag till andra och mina klienter, men det är av lärdomar det också. Jag har brått i livet... men lärt mig att bromsa upp och se delmål, men även att man ska ha glöden och kämpa hela vägen.
Jag har nu själv konstaterat bla bristning i raka bukmuskeln
Fakta
Ett bra sätt att ta reda på om det är en bristning i raka bukmuskeln som uppstått är att ligga på rygg och försöka lyfta huvud och ben samtidigt upp mot varandra. Känner man då smärta bör det vara i denna muskel som skadan sitter. Det gör förmodligen också ont att nysa då denna muskel aktiveras vid nysning. Raka bukmuskeln är det muskelparti vi vanligtvis kallar för magmusklerna.
Symptom
Vid denna skada gör det ofta ont att nysa. Plötslig intensiv smärta i ljumsk- eller magområdet, lite beroende på var bristningen sitter.
Behandling
Bristningar ska direkt efter skadan behandlas med kyla, helst enligt PRICE-metoden. Försök komma åt med kylan just över området där det gör som mest ont. Därefter vila i ett antal dagar. De flesta muskelbristningar läker sig själva så länge som muskeln inte gått av helt då det sannolikt krävs operation. Genom att göra övningar som ökar blodgenomströmningen går läkningen snabbare. Du bör ändå se upp så att du inte påfrestar muskeln så mycket att bristningen slås upp igen. Viktigt att stretcha muskler runt kring skadan. Man kan också med försiktighet stretcha den skadade muskeln. Avbryt vid ökande smärta.
Tyvärr så vart det ingen PRICE direkt på mig. Men jag själv drog ihop benet upp över magen och försökte trycka ihop min mage allt som gick, även en kroppslig reaktion detta, då musklerna reagerar med samandragningar och kramp.
Så snart det går utan att det smärtar för mycket, och blödningar börjat lugna. Bör man hjälpa musklerna att läka och aktiveras. 
Som alltid bör man börja från grunden! 
Liknelse: Stabilitet; en pyramid som är stadigt byggd från grunden. Genväg och börja snabbt med styrka; lutande tornet i Pisa.
Lite grundliga enkla övningar som ska göras konternuerligt; även fortsätta med fast det känns okej. Det är dessa enkla övningar som fuskas med, och tas bort för fort. Särskilt bland elitidrottare som har för bråttom att komma tillbaka efter skador.
Då blir summan att skador kommer snabbt tillbaka och andra fler uppstår som följd.
Starta varje aktivering med bäckenbottenknipet, aktivera magen – som om du drar ihop magen från vardera sidan (höftbenen) in mot mitten, ryggen i vanlig svank, andas lugnt och naturligt under hela tiden. Tänk ett brett skärp och en påse, som dras ihop upp från bäcken in mot ryggraden.

♡Ligg neutralt på golvet, spänn magen och räta ut i neutral svank genom hela övningen
♡Se till att andas normalt under utförandet
♡Lyft foten några centimeter och håll ca 3-6 sekunder. 
♡Håll magen spänd och svanken uträtad.
Gör 6-8 repetitioner på varje fot.

♡Spänn magen och räta ut i neutral svank genom hela övningen 
♡Se till att andas normalt under utförandet, håll 90 grader i höftleden. 
♡Lyft båda fötterna och spänn magen.
♡Sträck ut benet så långt som möjligt utan att tappa stabiliteten i magen och svanken. ♡Repetera 3-6 gånger med varje ben.
♡Jag har armar rakt upp och går möte mot mitt.
♡Men du kan börja med! att hålla dem i golvet efter sidan för balans.

Add on / öka itensitet för bukmuskler.
Använd en kettlebell eller hantel i lämplig vikt.
OBS! Jag rekommenderar en "träpinne" för alla dessa övningar som visats 👍eller en gummi snodd som du håller och aktivetar som rak/sträckt hela tiden. 💪
♡För motståndet med raka armar i lugn takt över huvudet.
♡Återgå till startposition och upprepa
♡Det är väldigt viktigt att ländryggen hela tiden har kontakt med golvet!
♡Tips! Genom att hålla upp benen i en 90 grader vinkel så blir det lättare att behålla ländryggen i golvet.
♤Sen när du känner kontroll i de raka rörelserna, lägger du till i sidled! Då går raka armar mot taket åt ena sidan och benen motsatt håll/sida. (Med eller utan vikt)

☆Stjärnan
☆ Stå med fötterna höftbrett.
☆ Böj lätt i knäna och luta dig lite framåt. Lyft bäckenbotten och sug in nedre delen av magen.
☆  Håll aktiveringen när du lägger över vikten i ena benet och sträcker upp i en stjärna. Håll balansen några sekunder innan du långsamt går tillbaka ner och lyfter åt andra hållet. Gör ca 8-10 gånger på varje sida. 
Vila om du märker att magen faller ut.

#optimalkropp
#core
#bålstyrka
#bålstabilitet
#movement
#rörelse
#training
#bodybalance
#träning
#ptsomyrke
#functionaltraining
#keepitsimple
#keepithonest
#keepityou
#doityourway
#måbra
#hälsa
#livskvalitet
#tesenpthalsalivsstilscoach
#certifieradasperamovementintegrator




Kokt vatten renar kroppen
Bland alla detox- och kostråd är det lätt att missa de allra viktigaste och enklaste sätten att kickstarta kroppen och rensa ut toxiner: syre och vatten. Att andas och dricka vatten på rätt sätt är utrensande och gör dig klar och lätt i kropp och sinne.
Ayurveda råder oss att dricka kokt vatten på morgon för att starta magen och få igång tarmen.
Det är även bra att dricka kokt vatten mellan måltiderna. Och också att välja kokt/avsvalnat vatten som måltidsdryck i stället för kolsyrad dryck eller isvatten. Det kalla hämmar matsmältningen och det varma hjälper till att skrapa bort ama/toxiner som på sikt kan skapa sjukdom.
När vi ätit en måltid bryts den ner i magsäcken till en slemmig massa, vilket tar tre till fyra timmar. Därefter förs den vidare till levern där den spjälkas och bryts ner ytterligare, för att sedan via blodkärlen försörja kroppens vävnader.
Om vår matsmältning inte bryter ner maten ordentligt eller om någon vävnad är försvagad så förbränns födan för dåligt och det bildas restprodukter, dessa kallas ama (slagg,toxiner). Ama som bildas i tarmsystemet någon enstaka gång utgör ett mindre problem, men fortsätter vi att hindra magen att förbränna optimalt så sprids slaggprodukterna ut i kroppen och hindrar ett bra flöde i kroppens kanaler. Det blir inflammationer som vi håller igång genom att fortsätta våra misstag.
Alla kroppens celler har sitt ursprung i det vi ätit eller druckit, och har vår agni förbränt födan optimalt så blir resultatet perfekt för vår kropp. Det är när vi stört vår agni så mycket så att den inte förmår att göra ett bra arbete som vi grundlägger sjukdomar. Hur effektiv din förbränning är avgör om det ska bli perfekt näring eller om en del ska bli ama.
OBS! Beroende på om kroppskonstitutionen är Vata, Pitta eller Kapha har det stor betydelse hur varmt vattnet bör vara, hur mycket man bör dricka och hur ofta...
Ayurveda definierar tre olika kroppstyper: Vata, Pitta, Kapha som är olika varandra främst för att de förbränner maten olika. Det innebär att vi måste fokusera på hur vår förbränning är konstruerad och på vilket sätt vi äter. Det viktigaste är att vi gör så bra val som möjligt för den agni vi föddes med.
♡Vata-personer har känslig matsmältning
♡Pitta-personer har stark matsmältning
♡Kapha-personer har långsam matsmältning
Vata kan dricka ganska varmt, (lagom utan att bränna sig förstås). Varma drycker värmer en frusen Vata-person gott. Och de personerna kan ofta ha svårt att få behålla vätskan. Ett tips är att tillsätta några saltkorn i vattnet.
Pitta behöver dricka svalare och mer rumstempererade drycker. Eftersom Pitta-personer är varma så gäller det att inte tillföra mer värme. Det finns också många svalkande kryddor som går att använda i vattnet och som tar ner kroppsvärmen.
Kapha behöver dricka mindre mängder eftersom de lätt samlar på vätska i kroppen. Men vattnet ska vara varmt för att hjälpa matsmältningen och den något tröga tarmfunktionen.
Sedan beror det mycket på hur mycket obalanser som finns i kroppen och om det finns mycket toxiner/ama. Och vi är ju en blandning av doshor… Känner du dig osäker på vad som gäller för dig?
Rådfråga en ayurvedisk hälsorådgivare eller ayurvedisk läkare så det blir rätt för just dig.
Här länk till ett enklare test/uppskattning 
OBS! Drick inte varmt kranvatten utan koka upp kallt vatten och låt det svalna lite innan du dricker. Kram Tesen ♡

\n