TesenPTHälsa&Livsstilscoach

Vardagsstark
Jag är ingen tålig lagidrottare eller elitidrottare, men en personlig tränare, gruppinstruktör, mamma, motionär, som har en funktionell kropp, med stark bål och stabilitet. Som skyddar min kropp vid smällar. Jag är vardagsstark.
Bara för att du klarar av att stå 2 minuter i plankan med korrekt teknik betyder det INTE att du har en funktionell bål. Jag skulle absolut säga att du har en stark bål. Men jag skulle inte per automatik säga att du har en stabil bål. Det är två helt olika saker.
Det är nämligen så att du kan vara stark som en oxe i bålen, men fortfarande sakna bålstabilitet. Men det kan även vara åt andra hållet: Att du har en utmärkt bålstabilitet men helt saknar bålstyrka.
Båda två är viktiga för att få en komplett, funktionell bålmuskulatur.
Jag började funderas över magens funktion och alla dess delar, lite mer idag. När jag nu ligger här i sängen, 2 dagar efter ett cykelstyre tryckts in rätt i magen, vänster sida. Fy vad ont det gjorde. Som en "lårkaka" i magen. Och tänk vad snabbt en olycka sker. Glad jag inte slog ansiktet, utan min mage tog fallet. Kanske ligger något i det ambulanscauffören sade, då hon kom till mig med min jacka som vart bortglömd i ambulansen. Att din starka bål bromsade, och höll uppe huvudet.


Ambulanspersonalen sade åt mig! Att du kommer på nog på efter vägen till Gävle sjukhus, om varför det är brått, när de lassade in mig i bilen. Som jag då var envis,, och tyckte var onödigt.
Jo, kan vara skadad mjälte. Fast med bra värden i ambulansen och enligt min känsla var det längre ned. Och det var tur! Inga trasiga organ efter kontrast röntgen. Men däremot har mina magmuskler och andra mjukdelar fått sitt! tagit trycket och smällen. Är inte kaxig idag heller.
Apropå mjälten och njurar, så skadade min man dem i en skoter olycka, tror mig att styret då också var orsaken. Men betydligt snabbare fart, såklart hjälpte nog inte hans bålstyrka då! Men elitidrottsman som han då var, så läkte kroppen snabbt, då den var uppe i varv och fysiskt stark. Men minns han fick ligga på intensiven länge då, för bevakning.
Jag påminns nu om att vara nysnittad. Fast annorlunda ändå! Jag har fått snittat båda mina barn. Både för och nackdelar. Då jag kan hoppa och studsa hur som helst utan att "kissa" på mig. Som jag vet och hör många vaginala förlossningar drabbas utav. Nackdel är väl längre återhämtning efter förlossning och jag "härjade" för snabbt efter mitt första snitt, så det vart muskel skada och blödning. Men det var på höger sida, och kan faktiskt kännas av än idag.
Men eftersom jag är nu tränare och medveten, så återhämtar man sig snabbare i läkning. Liksom med alla fot stukningar jag genomgått och kommer tillbaka snabbt. Tack vare träningen. Visst ska man vila! Men rehab preab bör sättas in direkt. Erkänner att jag har lite bråttom här i livet... 
Såhär vart inlägget på Facebook:
Hh hi. Ny dag nya erfarenheter. I morse cyklade jag omkull i jobbet. Cykelstyret i magen. Påväg hem från Gävle sjukhus nu, efter kontrast röntgen och konstaterat inga trasiga organ, men såriga muskler får jag nog ha ett tag.
Tur man har lite "airbag" och magmuskler 😉 och när jag sitter o väntar på min man och skjuts hem. Talar en röst till mig i cafeterian!
- hej är du också här. ☺Och jag berättar om cykelturen.
- själv har jag cancer! får jag till svar! Och en historia kommer till mig.
Mina tårar kommer igen 😢och såriga muskler är en "fis" i rymden. Kram ❤ #fuckcancer#
Tillbaka till magen och vad är core? Som nu alla hyllar och gör övningar i, utan egentligen veta varför!!! Och syfte!!
Bålstyrka: Är ofta det som vi alla lägger mest fokus på i vår bålträning. Bålstyrka handlar om hur väl din bål klarar av att bibehålla vissa positioner genom att motarbeta gravitationen, ett motstånd eller en vikt.
Bålstyrka viktigt att ha när man gör stora övningar som marklyft, knäböj etc. där det krävs stor kraft för att inte vika ihop kroppen som en ostbåge. Bålstyrka förbättrar prestationen rejält och minskar din skaderisk.
Bålstabilitet: Lite slarvig räknas de som "enkla" övningar. Men det finns inget enkelt i att utföra dem korrekt. De blir enkla om man gör dem slarvigt och fel. Då försvinner nämligen syftet.
Exempel på en bålstabilitetsövning som jag använder mig utav på Må Bra Gympan / vid Edsbygympan är diagonalsträck. Det är en stabilitetsövning eftersom det kräver att du bibehåller en neutral ryggrad samtidigt som du rör armarna och benen. Det krävs ingen maximal anspänning i magmusklerna, utan förlitar sig på att du kan använda en lägre nivå av magmusklerna för att bibehålla en neutral position (och inte svanka som en tok). Det handlar om precision och kontroll.
Vi behöver alla bålstabilitet genom ryggraden eftersom det finns små stabiliserande muskler som håller ihop ryggraden. Om du har en bristande bålstabilitet kommer inte dessa små muskler att kunna stabilisera ordentligt och du kommer få ta hjälp av större muskler för att assistera. Det kommer helt enkelt att ske en kompensation. Sker en kompensation! ökar din skaderisk.
Funktionell styrka -  den kinetiska kedjan
\nBålen är centrum för alla våra rörelser och länkar samman kraften mellan våra armar och ben. Hur hårt vi än tränar enstaka muskler så får vi inte glömma bort att även träna övriga delar i den s.k. kinetiska kedjan som länkar ihop rörelsen [Colgan 2001].
Automatisk stabilisering. Alla arm- och benrörelser startar med en aktivering av djupa bålmuskulaturen. Delar av bålmuskulaturen aktiveras automatiskt några hundradels sekunder strax innan musklerna i armar eller ben. Att djupa bålmuskulaturen kopplas in automatiskt är något som man kan känna själv om man t.ex. sträcker ut armen och lyfter en kastrull på matbordet. Om man saknar denna reflexmässiga aktivering så är man i riskzonen för ryggproblem.
Inom elitidrotten är bålstabiliteten extra viktig. Prestandan ökar genom att musklerna jobbar mer effektivt när de har en stabil bål att jobba från. I vissa idrotter som t.ex. golf, tennis, diskus och baseball är kraftöverföringen i bålen av högsta betydelse. 
Andra sporter som t.ex. löpning, cykling och simning så är bålens stabiliserande hållning viktigare. Även skaderisken minskar när idrottsutövaren får bättre stabilitet/balans, eftersom det t.ex. blir lättare att stå emot en tackling inom, ishockey eller fotboll.
Slusats
En stabil och stark bål förebygger alltså ryggproblem, minskar risken för skador och sist men inte minst gör den oss starkare och stabilare såväl till vardags som inom motion och idrott.
Med det sagt så behöver vi BÅDE bålstyrka och stabilitet. De går hand i hand.









Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress