TesenPTHälsa&Livsstilscoach

Livet börjar och slutar med ett andetag.
Livet börjar och slutar med ett andetag.
Vi överlever i veckor utan mat, utan vatten i dagar men utan att andas överlever vi bara några minuter.
Visste du att vi tar ca 1 000 andetag varje timme, alltså upp till 25 000 andetag per dygn. Det blir 10-20 kg luft som passerar in och ut ur vårt system varje dag, vilket är 10 gånger mer än den mängd mat vi äter. Det säger en hel del om hur viktig vår andning är.
Medveten Andning är inte yoga, inte meditation, inte mindfulness och samtidigt är det alla dessa och allt däremellan.
Medveten Andning handlar om våra dagliga andningsvanor. Det handlar om att lägga grunden för en bättre hälsa och mer energi och harmoni och nyfikenhet och kreativitet samtidigt som vi minskar stress, smärta, rädslor, oro och hälsoproblem.
Medveten Andning handlar om att syresätta kroppen på ett effektivare sätt genom att förbättra sättet vi andas de 1 000 andetag vi tar varje timme.
Medveten Andning handlar om att förstå hur viktig vår andning är för alla aspekter av vårt liv – våra tankar, känslor och kroppsliga funktioner. Faktum är att i andetaget har vi det bästa verktyget som någonsin uppfunnits för att hantera stress, rädsla, sorg och smärta.

Så här ser rätt andning ut enligt experterna:
Genom näsan. Andning ska ske in och ut genom näsan. ...
Från magen. Andningen ska nå "djupt ner i magen" så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. ...
Avspänd och lugn. En bra andning är avspänd, lugn och långsam. ...
Rytmisk. "Rätt" andning är rytmisk och regelbunden. ...
Tyst.

Lungornas viktigaste uppgift är att föra syre från inandningsluften till blodet och att transportera ut koldioxid från blodet till utandningsluften. För att detta skall fungera behöver det vara mycket kort avstånd mellan luft och blod och ytan mellan luft och blod behöver vara stor. Lösningen på detta är att luften som kommer in via näsa och mun i luftstrupen leds vidare i mindre och mindre grenar (bronker och bronkioler) till lungblåsorna.
I friska lungor finns flera hundra miljoner lungblåsor. I och med att de är så många blir den totala ytan av alveolernas väggar mycket stor – ungefär 100 kvadratmeter.  Runt lungblåsorna finns en stor mängd mycket tunna blodkärl (kapillärer). Den stora ytan och de korta avstånden gör att syre och koldioxid kan passera relativt fritt mellan luft och blod i friska lungor.

Andas för rätt bålstabilitet
När du tränar skall andningen alltid föregå rörelse i alla övningar. När du använder dig av andningstekniken så aktiveras transversus abdominis (tvärgående bukmuskeln) först och sedan oblikerna (sneda bukmusklerna). Tillsammans med transversus, engageras även bäckenbotten. Detta ger en mer komplett stabilisering av bäckenet och ryggraden, särskilt den lumbala delen, det vill säga länden.
Rätt andningsteknik säkerställer att tillräckligt med syre flödar in i musklerna som du använder, och hjälper även till att förhindra onödig anspänning. Ett avslappnat och fullt andningsmönster ökar fokus och koncentration.
Om vi andas grundandning i övre delen av bröstkorgen skapas det lätt spänningar i nacke och axelparti, andning i magen ger avslappnade magmuskler, vilket leder till att ryggen är oskyddad under träning.
Att andas djupt ner i lungorna är också viktigt då syret byts ut på ett effektivare sätt där. Rätt andning ger dig mer kraft samt hjälper dig att få ett optimalt buktryck, vilket i sin tur håller isär kotorna och ger bra stötdämpning.
#andas#keepbreathing#bekind#loveyorself#keepitsimple#keepithonest#keepityou#tesenpthalsalivsstilscoach#doityourway#somamove#somamind# #måbra#hälsa#livskvalitet# 
Ha en fin dag alla 
Kram Tesen ♡



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress